מגדל והר ארבל

מגדל היא ישוב באזור הגליל התחתון בישראל, המונה 1,700 תושבים. היא ממוקמת קרוב לגבול סוריה וכלכלתה נשענת על חקלאות ותיירות.

מאמינים כי מגדל הוקמה בתקופה ההלניסטית כמבצר ששומר על הדרך מדמשק לירושלים. פירוש השם "מגדל" הוא "מגדל", והוא משקף את מעמדה של העיירה כמוצב צבאי חשוב.

מגדל, גליל תחתון היא ישוב קטן באזור הגליל התחתון בישראל. העיירה, שהוקמה בשנת 1937, שוכנת במקום כפר יהודי עתיק בשם מגדל.

מגדל, הגליל התחתון מונה למעלה מ-3000 נפשות כאשר אחוז גדול הוא יהודי.

המגדל הוא המגדל הגדול בישראל. הוא ממוקם בגליל התחתון, על החוף המזרחי של אגם טבריה. המגדל נבנה על ידי הורדוס הגדול כדי להגן על שטחו מפני פולשים ועל עירו החדשה טאריצ'אה מפני מרד.

מגדל היא מילה עברית שמשמעותה "מגדל". מגדל זה נקרא גם "מגדל-גד" שפירושו "מגדל כוח". הוא נקרא על שמו של גד שלפי התנ"ך חלם חלום על המגדל הזה הרבה לפני שנבנה.

הר ארבל ליד מגדל

הר ארבל הוא הר בגליל התחתון, ישראל. הוא ממוקם על גבול עמק יזרעאל והגליל העליון.

ההר נקרא בשמות רבים, ביניהם "הר האלוהים" ו"הר כבודו". הר ארבל מכונה גם "הר משה", כי כאן ראה משה לראשונה את ארץ ההבטחה של אלוהים.

הר ארבל הוא הר בגליל התחתון, ישראל. הוא ממוקם על גבול עמק יזרעאל והגליל העליון. ההר נקרא בשמות רבים, ביניהם "הר האלוהים" ו"הר כבודו". הר ארבל מכונה גם "הר משה", כי כאן ראה משה בפעם הראשונה את ארץ ההבטחה של אלוהים.

הר ארבל הוא הר באזור הגליל התחתון בישראל. הוא ממוקם ליד העיירה מגדל.

הר ארבל הוא הר באזור הגליל התחתון בישראל, השוכן בסמוך ליישוב מגדל. בהר יש אתרים ארכיאולוגיים רבים וחורבות שמקורן בימי קדם. ההריסות הן ממקדשים ובתי כנסת, כמו גם מהתקופות הרומית והביזנטית.

האתר הוכרז כגן לאומי ישראלי, הכולל חלקים משמורת הטבע הר ארבל.

הר ארבל ממוקם בגליל התחתון, ישראל. הוא ממוקם ליד העיירה מגדל. ההר מהווה אטרקציה תיירותית פופולרית מכיוון שנשקף ממנו נוף מרהיב של הכנרת והרי הגולן.

הר ארבל הוא אתר עתיק ששימש בעבר כמבצר על ידי מורדים יהודים נגד השלטון הרומי במאה ה-1 לספירה.

הוא שימש גם כמקום מסתור מהרומאים שביקשו להרוג אותם.

ההר נקרא על שם אחד מאותם יהודים, ארבל, שהסתתר שם מהרומאים ולאחר מכן התאבד כשמצאו אותו על גביו.

בדיוק כשהגענו לכניסה של הר הרבל ראינו את המדריך מסביר לקבוצה והצטרפנו. הסיור התחיל איפה שיש את הסרקופג׳ ואז המשכנו לחלק הדרומי של מצוק ארבל מול הר ניתאי שקראו על שם ניתאי ( יהודי שחי שם אז) , אפשר לראות את הקבר יתרו שקדוש לדרוזים, רואים גם את הר תבור וקרני חיטים ( היה קרב מפורסם בין המוסלמים לרומאים).הורדוס השטלת על האזור והיו יהודים שהתנגדו לשילטון הרומאי והסתתרו במערות והורדוס הוריד חיילים עם סוג של מנוף כדי לחסל את המתנגדים.בהמשך הסיור ראינו כפר בדואי וודי חמאם שממנו הגיע החיילת הראשונה שהתגיסה לצה״ל . צפונה יותר אפשר לראות את צפת ופה הבנו שבאזור הזה מסתיים הגליל התחתון ומתחיל הגליל העליון והגבהים של ההרים שם פי 2 יותר גדולים.באזור יש הרבה בזלת בגלל שהיה הר געש .יש הרבה חיות מענינות באזור ואפילו יוספוס פלביוס מספר אליהן בכתבים שלו. בעבר היה אפילו דוב סורי.ראינו הרבה שפנים – שמאותו משפחה מהפיל באופן מפתיע ושיכול להיות 30 שנה- שזה הרבה לחיה כל כך קטנה.בגלל שהינו עם ילדים בעלי הלך בדרך חזרה עם חלק מהילדים ונסע עם מכונית לוודי חמאם כדי לאסוף אותי עם שאר הילדים בירידה מהמצוק.יורדים דרך ידיות מתכת ( לא מתאים לכל הגילאים- הקופאית ממליצה לילדים מעל גיל 7).מאוד נהנו מהדרך היפה כל כך וראינו הרבה שפנים ופרות. הגענו למערה גדולה – יש כ350 באזור.ואז הגענו למבצר ארבל המרהיב שכנראה בנה עלי בק- בן של אמיר דרוזי. יש שם אפילו מקווה תלוי.כשסיימנו לראות את המבצר הלכנו לכיוון וודי חמאם לחנייה. היה טיול מהנה עם הרבה היסטוריה, טבע וכיף

===

הר ארבל גיאולוגיה והיסטוריה
ווייז : מושב ארבל
לא לכתוב מצפור ארבל זה כיוון אחר לחלוטין.
לאוהבי אתגר מיטיבי לכת ניתן לרשום עין ארבל או. En arbel וכך תגיעו למסלול תחתי שממנו ניתן לטפס בשביל מסומן לארבל. (הכניסה לאחר הטיפוס לחלק העליון כרוכה גם היא בתשלום. אזור הנחל בתחתית אינו כרוך בתשלום)
שימו לב הכניסה העלית מאזור מושב ארבל עדיפה . שם יש הסדרה של הרט"ג לכניסה בתשלום. קל הרבה יותר לעשות מסלול מלמעלה למטה אך רצוי להחנות את הרכב בעין ארבל ולעלות עם רכב שני להר ארבל
לבקר בתצפיות ולרדת ברגל לרכב החונה בעין ארבל (כאמור גם כאן, אף שקל הרבה יותר בירידה מדובר בהליכה בשביל על צלע ההר)
חנייה כולל לנכים : כן
הנגשה : חלקית
הנגשה לחלק מהנחל (כ 300 מטר) :
מלאה
בכניסה הראשית למעלה :
שירותים ומי שתייה : כן
מזנון : כן (מזון, משקאות וחטיפים)
שולחנות פיקניק : כן
רקע :
ההר הנו מצוּק בצפון ישראל
מיקום : צפונית-מערבית לטבריה, בצפון בקעת ארבל.
גובהו 181 מטרים מעל לפני הים, כ-390 מטרים מעל לכנרת
מבנה גיאולוגי : הר דולומיט שעקב התפרצות געשית כוסה בלבה והיא מקור מעטפת הבזלת של ההר .
מתחת לדולומיט קיימת שכבת חוואר אשר ספיחת מים הופכת אותה לאטימה . מים המגיעים לשכבה זורמים על פניה ומתפרצים כמעיין.
לדוגמה : עין ארבל .
המערות שבמצוק מספרות היסטוריה עקובה מדם. במערות אלו (שיושבו גם בפרהיסטוריה) התגוננו תומכי בית חשמונאי במאבק בהורדוס ונכשלו. לימים צרו הרומאים על המורדים היהודים שהסתתרו במערות אלו ואף הם הוכנעו .
בתקופות הרומית והביזנטית הוקמו במקום יישובים יהודיים. בחלקו הצפוני של מושב ארבל נמצאים שרידי ארבל הקדומה ובהם חורבות בית כנסת קדום, (יש שילוט לבית הכנסת לפני ההגעה לאתר הרשות) שהיה בשימוש עד אמצע המאה ה 8 , בריכות, מתקנים חקלאיים ומערות קבורה וקברים חצובים. מספר סרקופגים הוצבו באתר הרט"ג
תצפיות הנוף :
מרהיבות ביופיין ומשקיפות על הכנרת ורמה"ג, על טבריה ועל יישובים ומושבים מתחת למצוק. כשהראות טובה ניתן להבחין בחרמון ועוד.
אנו ממליצים בחום על האתר הייחודי אף שדירגנו 4* בלבד (יש מקום לשיפורים כגון : מיצג , שיפור האתר ועוד)