מסלול הר ארבל

שתי נקודות היסטוריות מרשימות ויפות נמצאות אחת בסמוך לשנייה, מעל ימת הכנרת. בראשונה התרחש בתוך לוע הר געש כבוי קרב אדיר ומכריע בין הצלבנים לבין צבאו של צלאח א-דין. בשנייה התרחש ליבו של המרד בהורדוס במצוק מרהיב. ואכן, קשה לדמות איך רבים נלחמו אלו באלו במקומות בהם הנוף משכיח כמעט כל דבר אחר!
נוף עוצר נשימה, משלמים בכניסה 22 שח ליחיד, מהכניסה לאתר צועדים בשביל המסומן בשחור אל מצפור החרוב, עיצי חרוב צומחים על שפת המצוק. המצפור משקיף על הכנרת, הגולן והחרמון ומזרח הגליל העליון והגליל התחתון. הר ארבל מסלול עליה לצוק למעלה תצפית לכנרת ולגולן ישוב ואדי חמאם מלמטה ונחלה זרימה כל השנה מסלול מאוד יפה בעונה קיץ וחורף מאוד מתאים למשפחות וקבוצות

**עדיף להגיע עם מדריך, יש הרבה מסלולים.

מסלול מעולה ומאתגר, מתאים רק למבוגרים או לילדים גדולים.
אפשר לעשות כמה אפשרויות, חלק מעגליות חלק לא.

צריך להבין ממה מורכבת השמורה:
החניון ותצפיות- על הצוק למעלה.
החניון- ליד הישוב חמאם למטה.
המבצר – בערך באמצע הגובה של ההר.

יש מסלול אחד שעולה מהחניון למטה עד למבצר, ויש שני מסלולים בין המבצר לחניון שלמעלה.

אז בעצם הכל אפשרי- אפשר להתחיל למעלה ולסיים למטה, אפשר להתחיל למטה ולסיים למעלה, אפשר להתחיל למעלה ולסיים למעלה, אפשר להתחיל למטה ולסיים למטה.

החלק בין המבצר לחניון למטה הוא יחסית פשוט, הרבה עליה/ירידה אבל יחסית מסלול פשוט, מעייף אולי לעלות את זה, אבל לא משו יוצא דופן.

החלק המגניב הוא בין המבצר לחניון העליון, זה החלק היותר תלול, ובו גם יש יתדות לסיוע למטיילים.

יש את המסלול השחור, שהוא גם שביל ישראל, שהוא אמנם מאתגר, אבל לא מסוכן בצורה מיוחדת אם יורדים/עולים בזהירות בלי לעקוף ולדחוף, וזה גם המסלול שעושים בבתי הספר, בד"כ בירידה מלמעלה ללמטה.

ויש את המסלול האדום, הוא הרבה יותר תלול, יש שם קטע של כמה דקות שאתה מטפס על סלעים, סוג של קיר טיפוס, תוך הסתמכות על יתדות וחבלים. זהו אמנם קטע קצר של כמה דקות אבל הוא לא מתאים לילדים. בתחילת הקטע יש רמזור שפועל לפי חיישנים כדי לוודא שבזמן שמישו עולה אף אחד לא יורד או להיפך, כי זה קטע קצר ותלול שאי אפשר שיהיו שני אנשים במקביל בכיוונים מנוגדים.

בסך הכל מסלול קצר אבל מאתגר ומגניב.
עשינו את המסלול בקיץ שני מבוגרים ושלושה ילדים גדולים, התחלנו למטה, טיפסנו דרך האדום עד לתצפיות למעלה. ואז ירדנו חזרה ללמטה עם המסלול השחור.
לקח לנו שעה לעלות, שעה לרדת, ועוד כחצי שעה הסתובבנו למעלה.

2 הערות לסיום:
1. המסלול האדום הוא חלק רשמי מהשמורה וצריך לשלם כסף בבוטקה בחניון למעלה.
2. בקיץ חם ולח מאוד אז מומלץ מאוד להגיע מוקדם למסלול ואז המסלול הוא בצל ההר.

==

מקום מדהים! יש נוף מיוחד ומרשים מכל הכיוונים, של הכינרת, מדשאות, ערים וצוקים. קיימות כמה אופציות ורמות קושי לטיול בהר, מה שהופך את המקום למתאים לכל הגילאים והסוגים. (לאלה מבינינו שעם פחד גבהים, ממולץ אולי לחפש מקום אחר…). ההר הינו חלק מרשות הטבע והגנים לכן קיים מחיר כניסה (לא יקר במיוחד) והן גם מקום קטן לקנות בו קפה וארטיקים או מזכרות. בנוסף קיימים גם שירותים מוסדרים והמקום מאוד נקי ומטופח.

ביצענו את המסלול הטבעתי שיוצא מחניון השמורה – היה מעולה.
המסלול מצריך כושר הליכה, טיפוס וירידה באמצעות סולמות ויתדות. יחד עם זאת רמת הקושי לא גבוהה מידי.
המסלול לוקח כשעה וחצי לקבוצה גדולה יחסית וכשעה לקבוצה קטנה. כמובן שזה תלוי בעומס באתר ומעבר בנקודות צרות.
בחניון יש פינות ישיבה מוצלות ובהן ניתן לערוך פיקניק (מתאים לארבעים אנשים בערך).
כמובן ישנן שירותים נקיים ומתוחזקים יפה.
ברזיית מים קרים היא פינוק גדול כשמסיימים את המסלול.
האתר מומלץ מאוד אך צריך לצאת מוקדם לפני שהיום עולה.
**
עדכון
כל המשתתפים בטיול הביעו סיפוק גדול מהטיול, נהנו מאוד ושמחו שיצאו למסלול. ציינו שלמרות שהיה קושי מסויים היה כיף ושווה את המאמץ.

תוכן עניינים

דילוג לתוכן